Friday, January 24, 2014

Melupakan Seseorang Yang Pernah Kita Sayang dan Cintai




Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para readers y dihormati dan disayangi...sudah lama rasanya saya tak update dalam blog ni..klu nak kata dah bersawang,,ni kategori sawang y teramat teruk (^-^)...heheee..Entry kali ini saya nak berkongsi sedikit tentang perpisahan..kita sentiasa tahu bahawa jatuh cinta kepada seseorang merupakan saat yang terindah bagi mana-mana pihak..segala yang susah menjadi senang,,segala kesakitan menjadi penawar,,segala kesedihan menjadi kegembiraan..begitulah betapa hebatnya percintaan apabila kita merasakan dialah yang telah ditakdirkan untuk kita..tetapi bagaimana pula bagi mereka yang gagal dalam perhubungan dan terpaksa memutuskan hubungan tersebut? Saat ini hati kita akan merasakan beban y teramat berat utk kita pikul,,kesakitan yang xmampu kita hadapi,,dan kdg2 menghilangkan semangat kita utk teruskan kehidupan..bukan senang untuk melupakan seseorang yang kita sayang..lebih-lebih lagi apabila selama ini semuanya kita berkongsi dgn dia,,meluangkan masa dengan dia,,dan menghabiskan sepenuh masa dengan kita..mereka yang berada disekeliling kita akan sentiasa bagi semangat pada diri kita..Contohnya mcm ny... "Jangan risau,,pasti akan ada yang lebih baik selepas ini",,"Lupakan dia,,carik yang baru..ko handsome/cantikk..confirm ramai nak punya",,"Kenapa ko nak seksa diri ko,,dia bukan ingat kat ko pun..lebih baik teruskan kehidupan dan carik y baru",,"Bunga bukan sekuntum/Kumbang bukan seekor" dan mcm2 lagi ..tapi hakikatnya,,kita akan masih mengingati si dia dalam hidup kita..kita akan terkenang walaupun kita xingin nak mengenangnya.. ~We can ignore the feelings, but the scar will always exist in our heart.. Jadi,,bercinta ini ada pros and cons..sape yang sentiasa dapat pros,,memang mereka adalah pasangan yang bertuahlah kan..hehee..tapi y dapat cons tu,,how should we handle this kind of situation??hehee..jadi kali ini,,in syaa Allah saya akan berkongsi beberapa tips yang boleh digunakan utk kita melupakan si dia yang pernah kita sayangi =)

1. Mendekatkan diri kepada Allah

Salah satu cara untuk kita melupakan seseorang,,adalah mendekatkan diri kepada Allah..Allah yang menghadirkan seseorang dalam hidup kita,,dan Allah jugalah yang mengeluarkan seseorang dalam hidup kita..segala penawar ada pada Allah..sentiasa ingat bahawa Allah keluarkan seseorang dalam hidup kita kerana Allah rindu dan sayangkan kita,,Allah ingin kita mengingati-Nya dan Allah ingin menyelamatkan kita dari kelalaian..jadi berdoa lah kepada Allah agar diberikan kekuatan untuk menghadapi segala dugaan yang diberikan,,,tapi harus ingat yew,,jangan bila susah baru mencari Allah,,kita kena sentiasa beristiqomah dalam mendekatkan diri kepada Allah =)

2. Menyibukkan diri dengan aktiviti

Kebanyakkan kita akan lakukan prkara ni utk lupakan org y kita sayang..Pegi hangout,,shopping kew bagi perempuan,,y lelaki,,xpayah cakap dah..xde aktiviti pun boleh ada aktiviti  ..buat aktiviti dan rekreasi yang boleh menenangkan fikiran dan berikan kepuasan pada diri kita..Dengan cara ini kita dapat hilangkan kesedihan dan dapat melepaskan geram dgn cara y lebih sihat

3. Remove everything about "THEM"

Ermm,,ini paling tough ny..bagi mereka yang still mengharap pada si dia atau terlampau sayang,,mgkn xdpt buat semua tu..dalam hal ni,,nak remove atau xbergantung kpd kita..klu kita rasa dgn kekalkan dia dlm hidup kita masih boleh berikan kekuatan,,simpan jewla..klu asyik bagi kesakitan,,buat apa seksa diri,,,buang jew (senang jew ckp,,nak buat tu y payah..huhu)..kadang2 kita rasa nak simpan semua kenangan,,tp si dia mgkn sudah hbs removekan diri kita dari hidup dia..jd,,if they can do it,,why we can't? the answer is obvious,,we still hoping for them to come back =) Sentiasa ingat,,mereka y sayangi kita xkan sanggup utk melukakan hati kita atau mengabaikan kita walaupun hubungan itu dah putus..jadi,,carilah kekuatan utk removekan SI DIA dari hidup anda

4. Sentiasa mencari Hikmah disebalik perpisahan tersebut

Allah takkan menguji hambaNya dengan sesuatu yang tak mampu dihadapi oleh hambaNya..dan Allah sentiasa tahu apa yang terbaik utk diri kita..kita mgkn rasa dia adalah soulmate kita,,tp Allah berikan yang lain..percayalah,,yang lain itu lah yang kita benar2 perlukan dalam hidup kita..sentiasa mencari yang hikmah,,dan cuba jgn membenci mereka yang kita sayangi..kerana kebencian hanya mendatangkan permusuhan...kita pasti xingin bermusuh dgn org y kita pernah sayangi..apa yang mampu kita buat,,adalah mendoakan agar dia bahagia dengan pilihan hatinya

5.Makan, makan dan makan

haaa,,,ni tips y berbahaya..sb boleh menyebabkan kita menjadi comel,,comel dan tersangat comel..tp dengan makan,,kita boleh kurangkan kesedihan..sb bila perut kenyang,,kita sntsa boleh berfikir dengan rational..dan saya sarankan stp kali kita sedih,,try makan choclate atau aiskrim..sb coklat dan aiskrim ada perangsang y sama spt kita jatuh cinta pada seseorang..jadi,,ia dpt menenangkan fikiran..bayangkan makan choclate,,smbil layan lagu...perghh,,serius best =)

6. Luahkan perasaan anda kepada seseorang yang anda percayai

Ini boleh jadi ahli keluarga,,kawan-kawan dan lain-lain..luahkan pada mereka apa y anda rasa..jangan cuba utk menghadapi seorang diri..kita xkn mampu,,percayalh..klu kita buat juga,,kdg2 mgkn akan memberikan kemudaratan pada diri kita..klu nak nangis,,nangis jew..bukan perempuan jew leh nangis,,laki pun boleh gak..that just show how important she is in your lifes =) Menangis itu bukan tanda kelemahan,,tapi itu menunjukkan kita sudah terlalu lama menjadi kuat..

7. Terima kenyataan yang dia bukan lagi bersama kita

Ini lah yang paling penting..walau sebanyak mana tips y diberi,,klu kita xdpt terima kenyataan y dia dah pergi,,hati kita akan sentiasa menderita sedikit demi sedikit..ada satu quotes yang saya ingin kongsi.. "Go for someone who is not only proud to have you, but will also take every risk just to keep you".. klu dia boleh tinggalkan kita begitu shj,,dia mgkn bukan utk kita..dia mgkn masih sygkan kita,,tp syg mereka xcukup kuat utk mengekalkan kita dalam hidup mereka..so,,its okay..we just have to accept the fact that there is someone else that is better for us..we just have to wait and pray to Him to give us the one's that not only will love us,,but will guide us to Jannah =)


Haaaa,,rasanya itu sahajalah yang dapat dikongsikan..kalau para readers ada tips lain,,kongsilah dgn saya =) Bagi mereka y putus cinta,,jangan terburu-buru untuk mencari pasangan yang lain..Kalau sesuatu itu ditakdirkan untuk berlaku,,ia akan berlaku di masa yang tepat,,bersama seseorang y tepat dengan sebab yang paling bagus..In syaa Allah,,sekiranya ada perkongsian yang lain,,saya akan update..terima kasih di atas masa yang diberikan untuk membaca entry kali ni =) take care readers..assalamualaikum


Wrote by Terror Of Death at 9:07:00 AM

13 comments:

Unknown on June 15, 2014 at 11:05 PM said...

:)

Unknown on June 29, 2014 at 3:28 AM said...

Damailah hati ini...nice post........

Unknown on August 18, 2014 at 8:04 AM said...

Yea youre right

Unknown on August 30, 2014 at 12:31 AM said...

nice :') thx 4 your tips

Fauzani on August 30, 2014 at 1:41 AM said...

Huwaaa thankss👍👍

Xero on September 10, 2014 at 9:19 AM said...

Mungkin pasni dia akan tgl kenangan, kenangan paling indah yg xdpt ku lupakan

Unknown on October 6, 2014 at 3:15 PM said...

Terimakasih banyak, hamdallah bikin hati lega hehe

fizanjaiman on December 10, 2014 at 11:55 PM said...

Sakit sgt ble dia yg jdi kkuatn qte blaa mcm tu je hm :'(

Unknown on October 26, 2015 at 7:57 PM said...

But i'm not strong. Allah please help me...

Wafa amsain said...

Kena move on la jwbnya ni kan :(

DAVID on July 27, 2016 at 10:34 PM said...

aku x tau nak cakap mcm mana..setiap kali aku ingat kat dia mesti aku rasa rindu bercampur sedih..aku dh cuba untuk melupakan dia tapi mmg x dpt..padahal kami kwn biasa je..dia bini kwn aku sendiri dan dia jg kwn kepada bini aku sendiri..sampai satu tahap aku hampir nk bercerai gara2 dia..mcm mana ni? aku buntu..

DAVID on July 27, 2016 at 10:35 PM said...

aku x tau nak cakap mcm mana..setiap kali aku ingat kat dia mesti aku rasa rindu bercampur sedih..aku dh cuba untuk melupakan dia tapi mmg x dpt..padahal kami kwn biasa je..dia bini kwn aku sendiri dan dia jg kwn kepada bini aku sendiri..sampai satu tahap aku hampir nk bercerai gara2 dia..mcm mana ni? aku buntu..

DAVID on July 27, 2016 at 10:35 PM said...

aku x tau nak cakap mcm mana..setiap kali aku ingat kat dia mesti aku rasa rindu bercampur sedih..aku dh cuba untuk melupakan dia tapi mmg x dpt..padahal kami kwn biasa je..dia bini kwn aku sendiri dan dia jg kwn kepada bini aku sendiri..sampai satu tahap aku hampir nk bercerai gara2 dia..mcm mana ni? aku buntu..

Post a Comment

daftar sebelum komen..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

PRINCE SPIRO Copyright © 2010 Design by me, hazmispiro